Tagasi sündmuste juurde

“Sõda pole veel alanud”

Hooaeg 2019 – 2020 – on Gertrudi tänava teatri jaoks juubelihooaeg, ja etenduse TWHYS rahvusvaheline meeskond kolib aadressile Gertrudes iela, 101A, et mängida seal Mihail Durnenkovi imelist teksti. Eelmisel sügisel toimusid  endise kino DAILE saalis, Kr. Barona tänaval, mis on hästi tuntud heade kammerkontserdite külastajatele, etenduse TWHYS (lühend näidendi ingliskeelsest pealkirjast The War Hasn’t Yet Started ehk Sõda pole veel alanud) proovid ja esimese hooaja esietendused.

 

Näidend koosneb 12 novellist, mis on kirjutataud sketšide ja monoloogidena. Iga novell on nii omaette jutustus, kui ühtsesse lukku põimitud draama. Näidendi tegelased sarnanevad meie kõigiga, nad elavad suvalises maailma linnas, lapsed ja nende vanemad, mehed ja naised, probleemid mis neid puudutavad – puudutavad meid kõiki: kartus kaotada lähedasi ja perekonnasidemete purunemine, uued tehnoloogiad ja abitud vanainimesed külades. Ühiskond, kes on harjunud tarbima, nõudes parimatest parimat, kuid unustanud sealjuures tõelised tunded. Agressioon, mis vallutab tänavaid ja eskapismi erinevad vormid.

 

Etenduses teevad kaasa näitlejad erinevatest teatrikoolkondadest, erinevatest keelekultuuridest: lätlanna Guna Zarinja, leedukas Gitis Ivanauskas ja venelane Aleksander Malikov.

 

Guna Zarinja, Uue Riia teatri näitlejanna, lõpetas Sankt-Peterburgi teatriinstituudi. Talle on mitmeid kordi omistatud  aasta Läti parima näitlejanna tiitel oma rollide eest Riia Uue teatri etendustes, ta mängib ka Riia vene teatri etenduses „Medeia“. Palju osalenud filmitöös, kaasa arvatud leedu filmides. Viimane filmiroll Giedre Beinoriute filmis „Hingamine marmoris“. On töötanud koos Kirill Serebrjannikoviga filmis „Reetmine“. 2018 aasta sügisest hakkas õpetama Kultuuriakadeemias Alvis Hermanise näitlejakursusel. Kolme tähe ordeni (Läti riiklik aumärk) kavaler.  Etenduse „Sõda ei ole veel alanud“ jaoks kirjutas dramaturg Mihail Durnenkov juurde ühe monoloogi, mis näidendi teksti hulka ei kuulu – monoloog on kirjutatud spetsiaalselt Guna Zarinja jaoks  –   „Klaver“. Mitte üheski selle näidendi lavastuses seda monoloogi ei ole. Rakse on tuua mõnda teist näidet selle kohta, et dramaturgiline tekst on kirjutatud spetsiaalselt teatud näitleja jaoks, arvestades tema eripära, häält ja karakterit.

 

Gitis Ivanauskas. Esimese rolli mängis Oskaras Koršunovase lavastuses „Tulenäoline“ (Marius von Mayenburgi näidend), samas teatris mängis Romeot, ja aasta pärast Rodion Raskolnikovi, Kaunase draamateatris, lavastaja Gintars Varnase käe all. Näitleja, tantsija ja koreograaf, juba kümme aastat juhib oma isiklikku teatrit, õpetab, mängib Vilniuse ja Kaunase teatrites.

„Sõda ei ole veel alanud“ lavastuse jaoks õppis ta rollid (ta teeb kaasa mitmes novellis) selgeks vene keeles, ja küllap näitab see uus kõla teda kui näitlejat uuest küljest.

 

Aleksander Malikov on Riia M. Tšehhovi nimelise Vene Draamateatri näitleja, poeet ja muusik. Sündis Kaug- Idas vene ohvitseri – hävituslenduri – perekonnas. 2002 aastal andis dokumendid sisse matemaatika teaduskonda, astus aga hoopis Glazunovi nimelise Petrozavodski Riikliku Konservatooriumi lavakunsti osakonda, õpetajaks Arvid Zeland.

Teenis Leningradi sõjaväeringkonna Laulu ja Tantsuansamblis, mille koosseisus andis kontserte kogu Euroopas.

Andrei Prikotenko kutsel elab ja töötab 2007 aastast peale Lätis.

 

Dramaturg Mihhail Durnenkov – on kaasaegse teatri üks parimaid autoreid, on Londoni Royal Court teatri resident, sage osavõtja rahvusvahelistest festivalidest. Näidend TWHYS kirjutati Glasgow teatri tellimusel ja on tõlgitud inglise, rumeenia, tšehhi, itaalia, leedu ning soome keelde. Tema näidendeid, mis on loodud dokumentaalsete materjalide põhjal ja mis on pühendatud Stanislavski, Gorki, Mihhail Tšehhovi elule ja loomingule on lavastatud Moskva Kunstiteatris ja Riia vene teatris. 2019 aasta kevadel pälvis Mihhail Durnenkov rahvusliku teatripreemia „Kuldne Mask“ näidendi „Utoopia“ eest, mis oli aasta varem lavastataud Rahvuste Teatris. Durnenekov on üks kaasaegse dramaturgia feastivalide „Ljubimovka“ kunstilistest juhtidest, aga ka alaline dramaturgialaste meisterklasside juht terves maailmas.

Näidendit „Sõda ei ole veel alanud“ on lavastatud Plymouthis (Suurbritannia), Londonis (Suurbritannia), Bukarestis (Rumeenia), Moskvas (Venemaa) ja Helsingis (Soome).

 

Näidendi lavastaja – Lera Surkova, sõitis Riiast ühekskümnendatel aastatatel õppima Oleg Tabakovi juurde, Moskva Kunstiteatri kool-stuudiosse, kus oli loodud spetsiaalne „läti kursus“. Lera Surkova on veel õppinud filmirežissuuri Marina Razbežniku ja Vladimir Hotinenko juures. Lavastanud Moskvas, Teater. doc-is, Meierholdi nimelises keskuses, Taganka Teatris, Gogoli – keskuses. On töötanud koos Ukraina dramaturgi Natalie Vorožbitiga, Sankt-Peterburgi Aleksandriinski Teatris. On lavastanud kaasaegse dramatrugia lugemisi festivalidel „Ljubimovka“ ja „Territoorium“.

 

Lavakujunduse ja kostüümide autor – Mara Broka. Õpib Läti Kunstiakadeemias, on õppinud Monika Pormale ja Andris Freibergsi lavakujundamist. On töötanud Läti Rahvusteatris. On osalenud Praha kvadrinaalil Läti ekspositsioonis.

 

Muusikat teevad etenduse jaoks kaks muusikut: elektronmuusik ja DJ Olja Krikova ja pianist Rihards Plešanovs, kes osalevad etenduses.

 

Etendust mängitakse vene keeles, eestikeelsete subtiitritega. Subtiitrid tõlgib Tiit Alte.

 

Etenduse produtsent – Jevgenia Šermenjova, rahvusvahelise teatrifestivali NET (New European Theatre) ja „Territoorium“ ex-kuraator,  on olnud Krasnojarski raamatumessi kultuuriprogrammi kuraator, lastefestivali „Gavroš“ ja teatrifestivali „Teatrisündroom“ kuraator kesk Venemaal. Samuti Mihhail Prohorovi fondi korraldatud teatriprogrammi ekspert. Kaks aastat töötas Moskva kultuuriministri Sergei Kopkovi asetäitjana, sellesse perioodi langeb muutuste aeg pealinna teatrielus.

60a/1
60a/2
60a/3
60a/5
60a/5
60a/9
60a/8
60a/7
60a/7
60a/4
P
60a/10
60a/6
Väligalerii
Tagahoov